با سلام خدمت داوطلبین عزیز در ادامه معرفی رشته های دانشگاهی، مشاورین موسسه حرف اخر در نظر دارند رشته مهندسی خودرو را خدمت شما عزیزان ارائه و توضیح دهند. مهندسی خودرو رشته است که در مورد تمامی قسمت های خودرو بحث می کند و از گرایش های قوای محرکه، بدنه خودرو، سیستم تعلیق سازه و گرایش الکترونیک برق خودرو ( الکترونیک دیجیتال) تشکیل می شود . این رشته نیز مانند سایر رشته های دیگر دارای دروس پایه و تخصصی می باشد .
معرفی رشته مهندسی خودرو
رشته مهندسی خودرو رشته ای کاربردی و کاملا عملی است به گونه ای که فارغ التحصیلان این رشته می توانند با توجه به علایق و تونایی های خود مدیریت یک خط تولید در کارخانه را عهده بشوند. گستردگی این رشته باعث شده که فارغ التحصیلان این رشته با دید مثبت به آینده کاری خود بنگرند، با خیال آسوده تر برای آینده خود برنامه ریزی کنند در ادامه به گرایش های گوناگون رشته مهندسی خودرو پرداخته ایم و شرح مختصری راجع به هر یک می دهیم.
بدلیل رقابت شدید در بازار خودرو چه در داخل و چه در خارج از کشور شرکت های سازنده خودرو ناگزیر به بالا بردن کیفیت محصولات خود هستند و به سرعت تولید خود می افزایند که برای رسیدن به این اهداف تربیت مهندسین مجرب و کاربلد می باشد، دانشگاه مهندسی خودرو علم و صنعت ابران در سال ۱۳۷۹ اقدام به جذب دانشجو در رشته مهندسی خودرو نمود و با تربیت این متخصصان به بازار خودرو کمک شایانی نموده است که هم اکنون بسیاری از این متخصصان مشغول به کار هستند.
سیستم محرکه خودرو
در این گرایش موتور خودرو که همان سیستم مولد قدرت خودرو است را مورد بحث و بررسی قرار می دهد، مباحثی همچون موتورهای چند زمانه ، بهینه سازی موتور، افزایش گشتاور قدرت و چندین مورد دیگر از جمله مواردی هستند که در این گرایش مورد بررسی قرار می گیرند. همچنین در مورد موتور انواع خودروهای برقی و یا هیبریدی بحث خواهد کرد.
مهندسانی که قصد ورود به این گرایش را دارند باید تسلط کافی بر انتقال حرارت، دینامیک سیالات و مکانیک سیالات داشته باشند و نرم افزارهای پیرامون این رشته را فرا گرفته باشند.
سازه و بدنه خودرو
ظاهر زیبا برای خریداران خودرو بسیار اهمیت دارد و یکی از فاکتورهای مهم خرید یک وسیله نقلیه است به همین دلیل تولید کنندگان خودرو تلاش می کنند تا با استفاده از نوین ترین فرمول ها و مواد پیشرفته مهندسی، رضایت مشتریان خودشان را جلب کنند برای ساخت و طرح ریزی چنین خودروهایی دانش وسیعی مورد نیاز است که باید در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد تا محصولی با کیفیت به بازار عرضه کنند. .خودرو سازان نمی توانند بدنه خودرو را آنقدر نرم درست کنند که در تصادفات تغییر شکل غیر متعارف داشته باشد و به سرنشینان خودرو صدمه جدی وارد کند و از طرفی نمی توانند بدنه را آنقدر سخت طراحی کنند که تمام انرژی حاصل از تصادف به سرنشین منتقل شود بنابراین ساخت و طراحی بدنه خودرو به فرمول های مهندسی شده نیاز دارد.
طراحی سیستم تعلیق، ترمز و فرمان
در این گرایش مباحثی همچون فرمان پذیری خودرو، سیستم ترمز، ایمنی سرنشین و از این دست موضوعات مورد بررسی قرار می گیرند، دانشجویان در این گرایش به یادگیری بررسی ارتعاشات وارده از جاده به خودرو، مبانی سیستم های تعلیق، عوامل موثر بر فرمان پذیری می پردازند.
درصدهای قابل قبول بر قبولی در رشته مهندسی خودرو
دروس اختصاصی با میانگین ۳۰ درصد برای دانشگاه دولتی روزانه
دروس عمومی با میانگین ۴۰ درصد برای دانشگاه دولتی روزانه
در رشته مهندسی خودرو کدام دروس بیشترین کاربرد را دارند؟
دروس کار عملی یا همان کار در کارگاه جزو دروسی است که بیشترین کاربرد را دارد و اگر در دبیرستان به اندازه کافی کار عملی یا واحد عملی ندارید قبل از ورود به دانشگاه سعی شود به مراکز فنی و حرفه ای یا تعمیرگاههای آموزشی مجاز دانش خود را بالا ببرید و تقویت کنید.
در دروس دوره دبیرستان فیزیک، شیمی، زبانه خارجه و ریاضی از اهمیت زیادی برخوردار است که بهتر و بیشتر مطالعه شود.
آینده شغلی رشته مهندسی خودرو
فارغ التحصیلان این رشته می توانند جهت اشتغال به کار جذب کارخانجات خودرو سازی با توجه به حرفه و تخصصشان بشوند و در قسمت های مختلف خط تولید می توانند تأثیر گذار باشند حتی نسبت به مهندسین مکانیک که در کارخانجات ماشین سازی مشغول به کار هستند ارجحیت دارند، قطع به یقین می توان گفت که وسعت این رشته به حدی زیاد است که هیچ فارغ التحصیلی بیکار نخواهد ماند، هر مهندس خودرویی براساس پشتکار و خلاقیت خود پله های ترقی را طی می کند این رشته ظرفیت پیشرفت در سطوح بالا را برای فارغ التحصیلان این رشته دارد.
برای دریافت مشاوره های کنکوری و پکیج های حرف آخر با مشاورین ارشد ما در تماس باشید
شماره تماس:۰۹۱۹۰۹۷۳۱۶۸